K-Supermarket Torpparinmäen kauppiasduon Teemu Tikkala ei ole viettänyt joulua kahteenkymmeneen vuoteen. Se ei silti harmita yrittäjää. Sesongit ovat olennainen osa kaupan arkea ja silloin tehdään töitä
Teemu Tikkala ja hänen veljensä Ilari Tikkala ryhtyivät kaksi vuotta sitten kauppiaiksi. Kauppatieteiden maisteri ja tradenomi päätyivät mutkien kautta ottamaan yhteyttä Keskoon ja kertoivat halustaan aloittaa kauppiaina Helsingin Torpparinmäessä, mikäli silloinen kauppias jostain syystä lopettaisi. Puhelin soi lopulta.
Kun Tikkalat ryhtyivät K-kauppiaiksi, ensimmäisinä kuukausina 90-tuntiset työviikot olivat ennemmin sääntö kuin poikkeus. Sen jälkeen tahti on hellittänyt ja arkea helpottaa, kun on toinen jakamassa vastuuta. Karkeasti arvioituna Tikkala on pääsääntöisesti myymälän puolella noin 80 prosenttia työajasta ja loput 20 prosenttia ajasta kuluu hallinnollisten asioiden parissa.
Joulusesonkiin valmistautuminen aloitetaan kaupalla hyvissä ajoin. Kinkut tilataan toukokuussa ja pateet sekä laatikot syyskuussa.
Pääsiäisenä kauppaan tilataan lammasta ja karitsaa. Aukioloaikojen vapautumisen jälkeen juhannus ei ole ollut niin merkittävä juhla kauppiaan kannalta kuin ennen. Juhannuksena ostoskoriin pakataan lähinnä makkaraa ja lihaa. Marja- ja sienisesonki vaatii myös valmistautumista, mutta koska sesongit ovat aina samat, varautuminen on helppoa.
– Se, että saa myydä. Se on varmasti sellainen asia, jota jokainen kauppias rakastaa. Joku siinä vain on, Tikkala sanoo. (Onnistu Yrittäjänä )
Teemu ja Ilari Tikkala ovat torpparinmäkeläisille tuttuja jo kouluvuosiltaan. Korkeakoulutetut veljekset kouliutuivat kauppiaiksi isänsä leivissä. Kun ajatus yrittäjyydestä kypsyi, oli selvää, että veljekset yrittävät yhdessä.
He juhlistivat paluutaan lapsuusmaisemiin kaupan seinälle ripustetulla suurella lakanalla, jotta naamat tulisivat uudelleen tutuiksi. Mutta laajalti tunnettuja heistä on tullut some-osaajina. Ensimmäisen vuoden jälkeen lehtimainonnasta on siirrytty sosiaalisen median hyödyntämiseen
Oletteko somettamisen mestareita henkilökohtaisessa elämässännekin?
– Emme ole oikeastaan ollenkaan somessa, veljekset naurahtavat.
Kyse onkin siitä, mitä kauppiaat ovat valmiita tekemään kaupankäynnin eteen.
– Somessa saamme henkilökohtaisen kontaktin ihmisiin. He lähettävät viestejä meille ja me vastaamme omalla nimellämme, se on suoraa vuorovaikutusta, Ilari Tikkala toteaa.
– Markkinointia pystyy kohdistamaan tietyille kohderyhmille esimerkiksi muutaman kilometrin säteellä. Helsingin Sanomien mainoksen hinnalla tavoitamme viikonlopun aikana puolet Helsingistä.
Mainosbudjetti on enää kolmasosan siitä, mitä aluksi kului lehtimainontaan, mutta sillä saavutetaan huomattavasti paremmat tulokset. Tosin aivan kylmänä ei some-markkinointiin auta rynnätä.
Veljekset laskevat somen ansioksi joustavuuden. He toteuttavat markkinointia fiilispohjalta, ilman rajoitteita. Tulokset ovat hämmentäviä.
– Itsenäisyyspäivänä päätimme myydä muikunmätiä. Sitä meni päivän aikana saman verran kuin normaalisti kuukaudessa.
– Kerromme somessa tarjonnastamme. Kuten siitä, jos meillä on suomalaista karitsaa, jonka lihamestarimme paloittelee paikan päällä. Hintatietojen lisäksi kampanjoihin voi liittyä video tilalta, jolla vierailimme hiljattain.
– Markkinointi ei toimi, ellei se ole toistuvaa. Laitamme kuitenkin päivityksiä sattumanvaraisesti, joskus monta kertaa päivässä, toisinaan emme mitään moneen päivään, kauppiaat paljastavat.
– Jos et markkinoi erikoisuuksiasi, harva löytää niitä. Premium-tuotteita ostava tietää varmasti muutenkin jo kaiken olennaisen, mutta potentiaalinen ostaja ei löydä tuotteita ilman some-markkinointia, veljekset pohtivat. (Atria 27.4.2017)
Atria: Kun Tikkalan veljekset tekivät somessa Torpparinmäestä kuuluisan
Onnistu Yrittäjänä: Kauppias lepää vasta joulun jälkeen