Someilmiö @hrakauppias

Someilmiö @hrakauppias

Teemu avasi tilin nousussa olevaan sosiaalisen median alustaan TikTokiin alkuvuodesta 2020, nyt tätä kirjoittaessani seuraajia on hieman päälle 52 tuhatta.

Heinä-Elokuun aikana Helsingin Sanomat, YLE sekä MTV Uutiset kävivät haastattelemassa Teemua asian tiimoilta, tässä muutamia poimintoja.

Teemu Tikkala oli seurannut TikTokia jo vuoden ja pohtinut, olisiko se some-kanava, jossa 36-vuotiaan kauppiaankin pitäisi olla. Tanssijoita oli sovelluksessa kuitenkin niin paljon, ettei hän uskaltanut mennä joukkoon mukaan.

Rohkeus löytyi, kun Tikkala näki sovelluksessa videon, jossa ihmisen ruumiinosiin ja anatomiaan erikoistunut yhdysvaltalainen koulutuslaboratorio esitteli balsamoituja ruumiinosia. Instituteofhumananatomy-nimisellä profiililla oli yli viisi miljoonaa seuraajaa.

– Ajattelin, että jos näitä katsotaan, niin jotakuta kiinnostaa minunkin arkeni, Redin K-supermarketin kauppias Teemu Tikkala sanoo.

Puoli vuotta myöhemmin Teemu Tikkalan ensimmäistä videota on katsottu yli 144 000 kertaa ja seuraajia on kertynyt yli 50 000. (YLE)

Yhdessä videossa Tikkala antaa vinkkejä kesätyönhakijoille, toisessa työntää tomaatin suuhunsa ja kolmannessa neuvoo, miten myyntikate lasketaan. Välillä show pyörii kassalla livenä, jolloin asiakkaat voivat halutessaan päästä mukaan videolle. (HS)

Kansainvälisesti yksi Tikkalan suosituimmista videoista on ollut otos, jossa hän leikkaa susheja maki-koneella. Videon päällä on teksti, jossa lukee “speed means profit” eli nopeus tarkoittaa tuottoa. Seitsemän sekunnin mittaisella videolla on 300 000 katselukertaa. Katselijoita on etenkin Aasian maista.

Juuri ennen koronapandemiaa Tikkalan kaupan makeisosastolla rikottiin myyntiennätyksiä, kun yli 600 asiakasta saapui irtokarkkiostoksille Tiktokissa julkaistun ”salaisen” tarjouksen perusteella.

”Täällä oli järkyttävä ryysis. Myimme 300 kiloa karkkia kahdessa päivässä. Työntekijät sanoivat jälkikäteen, että voisin vinkata ajoissa, jos teen vastaavia tarjouksia.” (HS)

Ville Aarnio (Marketing Finland) on käyttänyt hrakauppias-profiilin videoita esimerkkinä koulutuksissaan juuri siksi, että Teemu Tikkala edustaa hieman vanhempaa käyttäjäkuntaa ja hänen videoissaan ei tanssita.

– Hän on karismaattinen hahmo ja nippelitieto, jota hän heittää, on mielenkiintoista – esimerkiksi myydyimmät tuotteet. Hauskoilla tempauksilla, kuten salaisella vaakakoodilla karkeille, hän on pystynyt kääntämään yleisön myös kävijä- tai kassavirraksi, Aarnio summaa. (YLE)